Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można pobrać w siedzibie Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13 ( pok. nr 34 )
I. TRYB ZGŁOSZENIA UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO W KRAJU:
1. Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został uszkodzony lub utracony, zgłasza niezwłocznie, osobiście lub przez pełnomocnika ten fakt organowi dowolnej gminy.
2. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można również dokonać w formie dokumentu elektronicznego. Do zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonanego w formie dokumentu elektronicznego przez pełnomocnika załącza się dokument elektroniczny zawierający pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa.
3. Zagubienie lub kradzież e-dowodu w każdej chwili można zgłosić przez Internet na stronie www.obywatel.gov.pl – e-dowód zostanie unieważniony od razu - zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest generowane automatycznie przez usługę.
4. Kradzież e-dowodu, można zgłosić na Policji. Nie trzeba już dodatkowo zgłaszać utraty dowodu osobistego w urzędzie gminy. E-dowód zostanie unieważniony.
5. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w organie gminy, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
6. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
II. TRYB ZGŁOSZENIA UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO ZA GRANICĄ
1. Posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którego dowód został uszkodzony lub utracony, zgłasza niezwłocznie, osobiście lub przez pełnomocnika ten fakt dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej,
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można również dokonać w formie dokumentu elektronicznego. Do zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonanego w formie dokumentu elektronicznego przez pełnomocnika załącza się dokument elektroniczny zawierający pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa.
2. Zagubienie lub kradzież e-dowodu w każdej chwili można zgłosić przez Internet na stronie www.obywatel.gov.pl – wtedy e-dowód zostanie unieważniony od razu. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest generowane automatycznie przez usługę
3. Konsul wydaje osobie, która zgłasza utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego, sporządzone na podstawie zweryfikowanych danych
4. W przypadku zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest generowane automatycznie przez usługę elektroniczną, za pomocą której zgłoszono utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego.
UWAGA: Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
5. Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty. Jeżeli zgłoszenie zostało dokonane w formie dokumentu elektronicznego, konsulowi lub za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, dokument ten przekazuje się pocztą lub osobiście.
6. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest wydawane nieodpłatnie.
7. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
8. Osoba, która znalazła cudzy dowód osobisty jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument organowi dowolnej gminy, Policji lub innemu organowi administracji publicznej lub placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej, lub przekazać go właścicielowi dokumentu.
9. Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sadu w tej sprawie.
10. Unieważnienie dowodu osobistego następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego.
III.OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA ZAŁATWIENIE SPRAWY:
Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, Inspektor Kamila Deuter (pokój nr 34), tel. (0-91) 397 61 65.