PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2019 r. poz. 1397),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejstru PESEL (Dz. U. z 2017 r. poz. 2482),
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 czerwca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego (Dz. U. Z 2019 r poz. 1212)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 poz. 1000 z póżn zm.),
- Ustawa z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 poz. 2096)
- Ustawa z 10.05.2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Dane udostępnia się w trybie jednostkowym z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL. Przez dane jednostkowe rozumie się informacje dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem. Do korzystania z nich są uprawnione m.in. organy administracji publicznej, sądy i prokuratura, a także inne osoby, pod warunkiem wykazania swojego interesu prawnego lub faktycznego do otrzymania takich informacji.
Wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL może złożyć:
- osoba, która wykaże interes prawny tzn. że żądane informacje o osobie są niezbędne wnioskodawcy w celu dokonania określonych czynności wynikających z przepisów prawa, wówczas wnioskodawca jest zobowiązany do przedłożenia dokumentów potwierdzającyh interes prawny, na który się powołuje,
- osoba, która ma interes faktyczny tzn.że chce uzyskać dane dotyczące innej osoby, ale nie można swojego żądania poprzeć żadnymi przepisami prawa. W tym przypadku, aby otrzymać takie informacje, osoba, której dane dotyczą, musi wyrazić na to pisemną zgodę na udzielenie jej danych wnioskodawcy o co wnioskuje do danej osoby organ rozpatrujący wniosek.
Wnioski dostępne są w Wydziale Spraw Obywatelskich - pokój nr 35 Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13 lub dostępne są na stronie internetowej urzędu bip.lobez.pl
Wniosek składa się w formie papierowej w Urzędzie Miejskim w Łobzie, pokój nr 35 lub pocztą na adres Urzędu Miejskiego w Łobzie ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez.
Wniosek o udostępnienie danych w trybie jednostkowym można również złożyć drogą elektroniczną za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej na stronie www.bip.lobez.pl lub Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej na stronie http://epuap.gov.pl
WYMAGANE DOKUMENTY
- wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL,
- dokument, który potwierdza interes prawny,
- dokument, który potwierdza interes faktyczny,
- dowód opłaty za udostępnienie danych,
- jeśli sprawa załatwiana jest przez pełnomocnika, należy dołączyć dokument pełnomocnictwa i potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej.
OPŁATY
- za udostępnienie jednostkowych danych (dotyczy jednej osoby lub imion i nazwisk osób zameldowanych w jednym lokalu) zgromadzonych w rejestrze mieszkańców oraz rejestrze PESEL - 31 zł;
- od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (od pełnomocnictwa udzielnego przez każdej wskazanej osobie), gdy wnioskodawcę będzie reprezentował pełnomocnik niebędący najbliższą rodziną - 17 zł;
Opłatę skarbową należy uiścić w kasie Urzędu Miejskiego w Łobzie, pok. nr 43 lub na rachunek bankowy w Banku Spółdzielczym w Goleniowie Oddział Łobez nr: 89937510382600483520000010.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Informacje zostaną udzielone w terminie 30 dni od złożenia wniosku.
Odmowa udostępnienia danych z ww. rejestru następuje w drodze decyzji administracyjnej.
TRYB ODWOŁAWCZY
W przypadku wydania decyzji odmownej służy odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecienie za pośrednictwem Burmistrza Łobza w terminie 14 dni od daty jej doręczenia
OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA ZAŁATWIENIE SPRAWY:
Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, Inspektor Anna Wróbel (pokój nr 35), tel. (0-91) 397 61 53