PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2019 r. poz. 1397),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego ( t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2411 ),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 poz. 1000 z póżn zm.),
I. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania, zaś pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem ponad 3 miesiące. Obywatel polski ma 30 dni na zgłoszenie nowego miejsca zamieszkania (licząc od dnia przybycia do tego miejsca). Można zameldować się osobiście lub przez pełnomocnika (pełnomocnictwo musi być na piśmie). Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny wymeldowują osobę, która nie ma zdolności do czynności prawnych (na przykład osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13. roku życia) lub osobę, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (na przykład osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13. do 18. roku życia).
Można mieć jednocześnie jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego. Meldując się na pobyt stały lub czasowy w nowym miejscu, wymeldowywanie się z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego następuje automatycznie na podstawie formularza zgłoszenia zameldowania na pobyt stały lub czasowy.
Wnioski - zgłoszenie pobytu stałego lub zgłoszenie pobytu czasowego są w Wydziale Spraw Obywatelskich - pokój nr 35 Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13 lub dostępne są na stronie internetowej urzędu bip.lobez.pl
Wniosek składa się w formie papierowej w Urzędzie Miejskim w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, pokój nr 35.
Wniosek można również złożyć drogą elektroniczną za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej na stronie www.bip.lobez.pl lub Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej na stronie http://epuap.gov.pl
II. WYMAGANE DOKUMENTY
- wniosek - zgłoszenie pobytu stałego lub zgłoszenie pobytu czasowego,
- dowód osobisty lub paszport,
- właściciel lub współwłaściciel lokalu przy zameldowaniu się okazuje do wglądu oryginał dokumentu potwierdzającego jego prawo do lokalu, np. akt własności budynku/lokalu (wypis z księgi wieczystej z działów I i II księgi lub akt notarialny), umowę cywilnoprawną najmu, decyzję administracyjną lub w przypadku dziedziczenia dodatkowo prawomocne orzeczenie sądu lub akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza potwierdzający nabycie spadku. Jeżeli akt notarialny dotyczy wyłącznie własności (wieczystego użytkowania) gruntu/działki, należy okazać zgłoszenie do użytkowania budynku mieszkalnego lub zezwolenie na użytkowanie budynku (pomieszczenia) mieszkalnego, bądź zawiadomienie o zakończeniu budowy - wydane przez organ nadzoru budowlanego,
- jeżeli osoba meldująca się nie jest właścicielem i nie posiada też innego prawa do mieszkania, w którym chce się zameldować, właściciel danego lokalu musi wyrazić na to zgodę i potwierdzić to na piśmie,
- w przypadku zameldowania na pobyt czasowy, właściciel lokalu musi określić okres na jaki dana osoba ma być zameldowana w jego lokalu,
- jeśli sprawa załatwiana jest przez pełnomocnika, należy dołączyć dokument pełnomocnictwa wraz z potwierdzeniem dokonania opłaty skarbowej.
III. OPŁATY
Zameldowanie jest bezpłatne.
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne.
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17zł.
Pełnomocnictwo do zameldowania jest bezpłatne.
Pełnomocnictwo do wydania zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17zł.
W przypadku, gdy pełnomocnikiem jest mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - jest bezpłatne,
Opłatę skarbową należy uiścić w kasie Urzędu Miejskiego w Łobzie, pok. nr 43 lub na rachunek bankowy w Banku Spółdzielczym w Goleniowie Oddział Łobez nr: 89937510382600483520000010.
IV. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Po otrzymaniu zgłoszenia meldunek następuje od razu. Jeśli będzie to zameldowanie na pobyt stały zostanie automatycznie wydane zaświadczenie. Jeśli meldunek będzie na pobyt czasowy zaświadczenie zostanie wydane na wniosek wnioskodawcy lub jego pełnomocnika po wcześniejszym dokonaniu opłaty.
V. TRYB ODWOŁAWCZY
nie występuje
VI. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA ZAŁATWIENIE SPRAWY:
Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, Inspektor Anna Wróbel (pokój nr 35), tel. (0-91) 397 61 53