ODBIÓR DOWODU OSOBISTEGO
I. ZASADY DOTYCZĄCE ODBIORU DOWODU OSOBISTEGO
1. Dowód odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek (dotyczy zarówno wniosków złożonych w postaci papierowej, jak i elektronicznej).
2. Dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera jeden z rodziców albo opiekun prawny. Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.
3. Dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator.
4. Dowód osobisty z warstwą elektroniczną wydawany jest posiadaczowi wraz z kodem (PUK) umożliwiającym odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego.
5. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, z wyjątkiem osoby, która:
1) nie ukończyła 5. roku życia;
2) ukończyła 5. rok życia i nie ukończyła 12. roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.
6. W przypadku, gdy wniosek o wydanie dowodu został złożony w miejscu pobytu osoby (z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody) odbioru dowodu może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania tej czynności.
7. Wnioskodawca, który złożył wniosek o wydanie dowodu osobistego w siedzibie organu gminy, nie może osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku wyznacza do odbioru dowodu pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem szczególnym.
8. W przypadku gdy osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego nie może osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody i wyrazi wolę ustalenia przy odbiorze dowodu osobistego kodów umożliwiających identyfikację elektroniczną i złożenie podpisu osobistego, odbiór dowodu osobistego, ustalenie tych kodów oraz odbiór kodu umożliwiającego odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego w miejscu pobytu tej osoby, po uprzednim powiadomieniu, zapewnia organ gminy lub organ miasta na prawach powiatu, będącej siedzibą władz powiatu, na terenie którego przebywa osoba, która nie może odebrać dowodu w siedzibie gminy o ile jest to organ gminy, do którego złożono wniosek o wydanie dowodu osobistego.
9. W przypadku gdy posiadacz dowodu osobistego przy odbiorze dowodu osobistego nie ustalił kodów umożliwiających identyfikację elektroniczną i złożenie podpisu osobistego oraz z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody nie może tego dokonać w siedzibie organu gminy, ustalenie tych kodów w miejscu pobytu tej osoby, po uprzednim powiadomieniu, zapewnia organ gminy lub organ miasta na prawach powiatu, będącej siedzibą władz powiatu, na terenie którego przebywa osoba, która nie może odebrać dowodu w siedzibie gminy
9. W przypadku gdy dostarczenie dowodu osobistego do miejsca pobytu wnioskodawcy okaże się nieuzasadnione, odmawia się wydania dowodu osobistego w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę.
UWAGA:
Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata.
Odbiór dowodu osobistego przez pełnomocnika uniemożliwia aktywację certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego, a także wydanie koperty z kodem PUK.
II. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA ZAŁATWIENIE SPRAWY
Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, Inspektor Kamila Deuter (pokój nr 34), tel. (0-91) 397 61 65.