PODSTAWA PRAWNA
I. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Formularze wniosków można otrzymać w pokoju nr 11 Urzędu Miejskiego.
Wnioski przyjmowane są w Sekretariacie Urzędu Miejskiego.
II. WYMAGANE DOKUMENTY
- w przypadku osób fizycznych dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport),
- w przypadku osób prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,
a podlegającej rejestracji – aktualny wydruk z rejestru, właściwe pełnomocnictwa, dokumenty tożsamości (dowód osobisty lub paszport) osób reprezentujących podmiot.
- dowód wniesienia wadium,
- pełnomocnictwo notarialne w przypadku gdy osoba ubiegająca się o nabycie nieruchomości nie może stawić się osobiście na przetargu.
III. OPŁATY
Nie podlega opłacie skarbowej (art. 2 ust. 1 pkt 1 litera h).
IV. SPOSÓB POSTĘPOWANIA
- Podjęcie zarządzenia przez Burmistrza o sprzedaży nieruchomości.
- Oszacowanie wartości nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego.
- Podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży na okres 21dni.
W wykazie nieruchomości zamieszcza się m.in. informację o terminie do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Termin złożenia wniosku dla tych osób nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu.
- Podjęcie zarządzenia przez Burmistrza o ogłoszeniu przetargu.
- Wykonanie wypisu z rejestru gruntów oraz uzyskanie zaświadczenia o planie urządzenia lasu przez organ prowadzący ewidencję gruntów
- Podanie do publicznej wiadomości ogłoszenia o przetargu.
Ogłoszenie podaje się do publicznej wiadomości co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu.
W przypadku przetargu na zbycie nieruchomości, której cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość 10.000 euro, ogłoszenie o przetargu zamieszcza się w prasie o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego położona jest zbywana nieruchomość, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu. W przypadku przetargu na zbycie nieruchomości, której cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość 100.000 euro, ogłoszenie o przetargu zamieszcza się, co najmniej na 2 miesiące przed wyznaczonym terminem przetargu, w prasie codziennej ogólnokrajowej. W przypadku nieruchomości, których cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość 10.000.000 euro, ogłoszenie zamieszcza się co najmniej dwukrotnie w prasie codziennej ogólnokrajowej.
- Przeprowadzenie przetargu i sporządzenie protokółu z przeprowadzonego przetargu.
- Podanie do publicznej wiadomości informacji o wyniku przetargu.
- Dostarczenie Notariuszowi dokumentów do sporządzenia umowy notarialnej.
- Zawiadomienie nabywcy nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu.
- Zawarcie aktu notarialnego.
V. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
- Sprawy z zakresu zbywania nieruchomości mają charakter cywilnoprawny. Obowiązujące przepisy nie przewidują wiążących terminów na załatwienie wniosków.
- Terminy poszczególnych czynności dotyczących sprzedaży określa ustawa o gospodarce nieruchomościami.
VI. TRYB ODWOŁAWCZY
Nie przewiduje się trybu odwoławczego, gdyż jest to czynność o charakterze cywilnoprawnym i dochodzi do skutku w wyniku złożenia oświadczenia woli przed notariuszem.
VII. INFORMACJE DODATKOWE
Podanie numeru telefonu ułatwi kontakt z nabywcą nieruchomości.
VIII. OSOBA ZAŁATWIEJĄCA SPRAWĘ
Wydział Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami
Agnieszka Drogosz, pokój nr 11, tel. (091) 397-61-73