Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
SPOSÓB I TRYB ZAWIESZENIA, COFANIA ZAWIESZENIA ORAZ UNIEWAŻNIENIA CERTYFIKATÓW IDENTYFIKACJI UWIERZYTELNIANIA, PODPISU OSOBISTEGO I POTWIERDZENIA OBECNOŚCI
Formularz zgłoszenia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym i formularz zgłoszenia cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym można pobrać w siedzibie Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13 ( pok. nr 34 )
I. SPOSÓB I TRYB ZAWIESZENIA, COFANIA ZAWIESZENIA ORAZ UNIEWAŻNIENIA CERTYFIKATÓW IDENTYFIKACJI UWIERZYTELNIANIA, PODPISU OSOBISTEGO I POTWIERDZENIA OBECNOŚCI
Zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego dokonuje posiadacz dowodu osobistego mający pełną zdolność do czynności prawnych, który czasowo utracił kontrolę nad dokumentem.
W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia, dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Zgłoszenia, może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania takiej czynności.
Posiadacz dowodu osobistego, w przypadku utraty kontroli nad swoim dowodem osobistym, może zgłosić zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego w drodze złożenia w siedzibie organu dowolnej gminy wypełnionego i podpisanego własnoręcznie przez osobę dokonującą zgłoszenia formularza albo w drodze podpisania własnoręcznie przez tę osobę formularza stanowiącego wydruk sporządzony z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego lub drogą elektroniczną za pomocą e-usługi, dostępnej na stronach obywatel.gov.pl i epuap.gov.pl za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego.
Do zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego przez pełnomocnika, opiekuna prawnego lub kuratora, dołącza się sporządzone w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwo szczególne do dokonania takiej czynności lub dokument pozwalający na ustalenie stosunku prawnego istniejącego między wnoszącym zgłoszenie a osobą, w której imieniu zgłoszenie jest wnoszone, a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie cyfrowe odpowiednio tego pełnomocnictwa lub dokumentu opatrzonego przez osobę dokonującą zgłoszenia za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego.
Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zawieszenia, cofnięcia zawieszenia oraz unieważniania certyfikatów identyfikacji i uwierzytelnienia, podpisu osobistego i potwierdzania obecności w organie gminy, wydaje się zaświadczenie potwierdzające datę i godzinę tego zgłoszenia.
Osobie dokonującej zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego zaświadczenie wydaje się na żądanie.
Zaświadczenie w przypadku zawieszenia lub cofnięcia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego zgłoszone za pomocą e-usługi, dostępnej na stronach obywatel.gov.pl jest generowane automatycznie przez usługę elektroniczną.
Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego podlegają zawieszeniu na okres nie dłuższy niż 14 dni, licząc od dnia dokonania zgłoszenia. Jeżeli w tym okresie nie nastąpi cofnięcie zawieszenia certyfikatów, certyfikaty te oraz dowód osobisty podlegają unieważnieniu z mocy prawa.
Zawieszenie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego powoduje zawieszenie ważności dowodu osobistego.
Podpis osobisty posiadacza dowodu osobistego złożony w okresie zawieszenia albo po unieważnieniu certyfikatu podpisu osobistego nie wywołuje skutków prawnych. Późniejsze cofnięcie zawieszenia certyfikatu nie wpływa na ważność czynności dokonanej w okresie zawieszenia.
Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sadu w tej sprawie.
UWAGA: zaświadczenie o zawieszeniu, cofnięciu zawieszenia oraz unieważnienia certyfikatów identyfikacji i uwierzytelnienia, podpisu osobistego jest wydawane nieodpłatnie.
II. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA ZAŁATWIENIE SPRAWY
Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Łobzie, ul. Niepodległości 13, 73-150 Łobez, Inspektor Kamila Deuter (pokój nr 34), tel. (0-91) 397 61 65.